Kälte

literatur im herbst


Reading, Exhibition, Discussion

Dates
13.–16.10.2004

Details
Programm
Mi. 13. 10. 2004
18.30 Konrad Bayer, der kopf des vitus bering
Ausstellungseröffnung
Dauer 14. 10. – 16. 10. 2004, 10.00 – 18.30
17. 10. – 7. 11. 2004, ttäglich 10.00 – 16.00
Eintritt frei
20.00 Gerhard Rühm, Monika Lichtenfeld, Konrad Bayer
Kalte Platte
Chansons, Melodramen, Sprechtexte
Do. 14. 10. 2004
18.30 Eröffnungs der „Kältekammer”
mit kryotherapeutischer Betreuung
Dauer 15. und 16. 10. 2004, 10.00 – 18.30
17. – 20. 10. 2004, 10.00 – 16.00
Schreib- und Sprechperformance von Anselm Glück
19.30 Peter Strasser Verklärung und Vivisektion.
Extreme des ästhetischen Blicks
Vortrag
20.30 Christoph Ransmayr
Die Schrecken des Eises und der Finsternis
Lesung
Fr. 15. 10. 2004
18.30 Lydia Mischkulnig Glatteis
Jean-Philippe Toussaint Sich lieben
Peter Kurzeck Über Eis
Lesungen
20.30 Sarah Emily Miano Enzyklopädie vom Schnee
Lesung
Sa. 16. 10. 2004
18.30 Sibylle Berg Ende gut
Lesung
20.00 Michael Haneke und Martin Kusej
sprechen über Kunst und Kälte
Moderation Karin Kathrein
So. 7. 11. 2004
19.30 Finissage der Ausstellung Konrad Bayer
Ferry Radax präsentiert Konrad-Bayer-Filme:
Sonne halt!
der kopf des vitus bering
Konrad Bayer oder die Welt bin ich und das ist meine Sache

Location
Literaturhaus Graz
Graz

Production specifics
Koproduktion steirischer herbst mit Literaturhaus Graz

Every age coins buzzwords to describe its state. Since economic liberalism has been rife, eating its way into all areas of life, interweaving with them and shaping them, the term ”coldness” has been on everyone’s lips. It is a word of exhortation that seems to focus the result of concentrating solely on such categories as utility, efficiency and usability: the emergence of dog-eat-dog societies, social cuts, indifference, spiritual impoverishment, and coldness of heart. In a word, ”coldness” as a metaphor of the ”temperature” of human relations that is greatly reduced as compared to normal conditions.

Literature, indeed art as a whole, counters this development in its own way: in its best, most interesting manifestations, it does not lament or moralise, but rather exorcises the devil with Beelzebub. The coldness of the world is banished by means of strategies of aesthetic sobering, cynical doubling of indifference, cold laconism: ”I shall silence you and erect a kingdom of silence, freeze your eyes, freeze your ears, freeze your genitals, I will tear love out of you by its roots.” (Konrad Bayer, ”herostrat”)

Coldness brings together an international field of participants with the aim of presenting the explosive nature and range of the subject.

Konzept / Idee: Gerhard Melzer
Konzept / Idee: Paul Pechmann
Mitwirkende / Mitwirkender: Konrad Bayer
Mitwirkende / Mitwirkender: Gerhard Rühm
Mitwirkende / Mitwirkender: Anselm Glück
Mitwirkende / Mitwirkender: Peter Strasser
Mitwirkende / Mitwirkender: Christoph Ransmayr
Mitwirkende / Mitwirkender: Lydia Mischkulnig
Mitwirkende / Mitwirkender: Jean-Philippe Toussaint
Mitwirkende / Mitwirkender: Peter Kurzeck
Mitwirkende / Mitwirkender: Sarah Emily Miano
Mitwirkende / Mitwirkender: Sibylle Berg
Mitwirkende / Mitwirkender: Michael Haneke
Mitwirkende / Mitwirkender: Martin Kusej
Mitwirkende / Mitwirkender: Ferry Radax

Retrospective
Retrospective
Retrospective