Boris Charmatz
manger

Dance / Ballet / Austrian premiere

Dates
16.–18.10.2014

Details
Premiere:
16.10.2014
Wiederholungen:
17.10.2014
18.10.2014
Talk nach der Vorstellung am Sa 18.10.

Location
Helmut-List-Halle
Graz

Production specifics
ÖE

Produktion Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne (Gefördert durch das französische Ministerium für Kultur und Kommunikation (Regionaldirektion für Kulturelle Angelegenheiten der Bretagne), die Stadt Rennes, den Regionalrat der Bretagne und den Generalrat Ille-et-Vilaine.)

Koproduktion steirischer herbst, Ruhrtriennale-International Festival of the Arts, Théâtre National de Bretagne-Rennes, Théâtre de la Ville and Festival d’Automne, Holland Festival & Kunstenfestivaldesarts & Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt am Main

Dank an Imane Alguimaret, Marguerite Chassé, Noé Couderc,Lune Guidini, Hypolite Tanguy, den Studenten von P.A.R.T.S. und vom Master-Studiengang Performance Studies (Universität Hmaburg) & Alexandra Vincens

Techniksponsor AVL Cultural Foundation

In his dance pieces, the French choreographer and dancer Boris Charmatz explores themes of an existential nature. Most recently, in “enfant”, he examined the relationship between children and adults, once again emphasising his reputation as a globally acclaimed dance innovator who constantly crosses lines to visual art and philosophy, thus providing impetus for innovative developments in the international dance scene.

“Dance is the mother of anorexia” is an assertion with which he now prefixes his latest piece “manger”, exploring our ambivalent relationship to the subject of “food”, particularly with regard to the ideal body. Charmatz examines the intake of food in terms of its imagery, joining forces with fourteen dancers to examine how we manage to swallow and digest bitter reality day in and day out.

He also subjects the physical act of eating to aesthetic scrutiny: we open our mouths, we chew, we swallow, and we digest. We can eat while lying down, walking, or standing. We even manage to stuff ourselves to death – remember the film classic “La Grande Bouffe”. “manger” sets out to reveal a constitutive contradiction: for all its banality and everydayness, eating is filled to bursting with symbolism.

Choreografie: Boris Charmatz
Tänzerin / Tänzer: Or Avishay
Tänzerin / Tänzer: Matthieu Barbin
Tänzerin / Tänzer: Nuno Bizarro
Tänzerin / Tänzer: Ashley Chen
Tänzerin / Tänzer: Olga Dukhovnaya
Tänzerin / Tänzer: Alix Eynaudi
Tänzerin / Tänzer: Julien Gallée-Ferré
Tänzerin / Tänzer: Peggy Grelat-Dupont
Tänzerin / Tänzer: Christophe Ives
Tänzerin / Tänzer: Maud Le Pladec
Tänzerin / Tänzer: Filipe Lourenco
Tänzerin / Tänzer: Mark Lorimer
Tänzerin / Tänzer: Mani A. Mungai
Tänzerin / Tänzer: Marlène Saldana
Lichtregie: Yves Godin
Tondesign / Sound: Olivier Renouf
Kostüme: Marion Regnier

Mediathek

Retrospective
Retrospective
Retrospective