Damit ich dich besser sehen kann

18 Filmbeispiele dafür, wie das Märchen den Dokumentarfilm rettet. Ein dokumentarisches Filmprogramm für Kinder und Jugendliche


Film screening, Kids / Youth

Dates
13.–17.10.2008

Details
Festivalzentrum
Mo 13.10., 9.00
ab 9 Jahren
Calle Overweg (D) „Die Villa“, 2005 / Knut Karger (D) „Onomatopoetikum“, 2006 / Anschließend Filmgespräch mit Calle Overweg (D)
Di 14.10., 9.00
ab 8 Jahren
Wilma Ligthart (NL) „Ayla, das Tsunamigirl“, 2005 / Noud Holtman (NL) „Samuel, zur Zahnspange verdammt“, 2002 / Boglárka und Róbert Pölcz (H) „Safari“, 2001 / Anschließend Filmgespräch mit Wilma Ligthart (NL)
Mi 15.10., 9.00
ab 16 Jahren
Stanislaw Mucha (D) „Ein Wunder“, 1999 / Jochen Kraußer (DDR) „Leuchtkraft der Ziege“, 1987 / Lisi Frischengruber (A) „Der Lauf der Dinge“, 1992 / Anschließend Filmgespräch mit Klaus-Dieter Felsmann (D)
Do 16.10., 9.00
ab 14 Jahren
Martin Brand (D) „Breakdance“, 2003/2004 / Corinna Schnitt (D) „Zwischen vier und sechs“, 1998 / Ruben Östlund (S) „Szene 6882 aus meinem Leben“, 2005 / Björk, Michel Gondry (GB) „Bachelorette“, 1997
Fr 17.10., 9.00
ab 12 Jahren
Hanna Heilborn, David Aronowitsch, Mats Johansson (S) „Versteckt“, 2002/ Mischa Kamp (NL) „Naked“, 2006 / Sofie Thorsen (A) „Am Hauptplatz, im Wald“, 2005 / Anschließend Filmgespräch mit Sofie Thorsen (A)
Kindermuseum FRida & freD
ab 5 Jahren
Mo 13.10. & Mo 20.10., 15.00
Lotte Reiniger (D/GB) „Cinderella“, 1922 / „Aschenbrödel“, 1953/1954 / „Hänsel und Gretel“, 1953/1954

Location
Festivalzentrum im Joanneum
Graz

Production specifics
In Kooperation mit dox! Duisburger Filmwoche, Goethe-Institut München, Tate Britain & Progress Film-Verleih

Eighteen film examples of how the fairy-tale is saving documentary film.

When wishing still helped, fairy-tales saved lives; not only Scheherazade escapes death thanks to story-telling. As Alexander Kluge says: “Anyone who laughs about fairy-tales has never been in trouble.” There is an attraction shared by fairy-tales and documentary films: Both narrate and satisfy our hunger for meaning congealed into stories.

So why not ask documentary film where and how it sometimes does its ‘magic’ so as to tell the story even more elegantly, to convey the meaning even more precisely and, as a whole, more attractively for its audience?

The children’s and young people’s film programme “All the better to see you with!” focuses on the complicity between non-fictional strategies of documentary film and narrative fantasies of fairy-tales against the backdrop of analogies of both narrative techniques. Documentary film for children and young people turns out to be a particularly ‘successful fairy-tale’, that knows how to take advantage of the narrative and psychological strengths of the fairy-tale at just the right moment.

Like the fairy-tale, that sets out to enact people’s primordial fears in a form suitable for children, documentary films that focus on the living reality of children and young people use strategies of mediation: Difficult topics or unnecessarily brutal images are fictionalised, animated or re-enacted and thus translated for children. Even the saddest of experiences permit a hopeful outlook and a happy ending. As such, the fairy-tale is an exemplary field of negotiating happiness and calamity, discursifying wishes, and insisting on the success of good.

Kuratorin / Kurator: Gudrun Sommer
Mitwirkende / Mitwirkender: Petra Erdmann
Mitwirkende / Mitwirkender: Stephanie Lang
Mitwirkende / Mitwirkender: Roman Fasching

Retrospective
Retrospective
Retrospective