Serie: Truth is concrete

„Kunst ist ein linkes Hobby“ (Geert Wilders)Die Welt ändert sich schneller, als wir folgen können: Der Aufstieg der populistischen Rechten, finanzielle Kahlschläge, die das gesamte europäische Projekt bedrohen, strukturelle Zerstörung von Bildung und Kultur, demokratische Aufstände, islamischer und christlicher Fundamentalismus, Umweltkatastrophen – wo anfangen, wo aufhören?Welche Rolle aber spielt Kunst in diesem Rausch von Ereignissen, dem wir kaum folgen und den wir noch weniger verstehen können?Wir haben gelernt, dass es keine einfachen Antworten mehr gibt. Wir trauen keinen Ideologien, folgen aber der Ideologie des Kapitalismus. Wir wissen, dass alles kontingent und relativ ist. Wir ersetzen Kritik durch Kritikalität, Politik durch das Postpolitische, die Moderne durch die Postmoderne und Kapitalismus durch Mehrwert. Wenn aber die Antworten zu kompliziert werden, dann wächst das Bedürfnis nach einfachen Lösungen. Und wir – vielleicht tatsächlich linke Hobbyisten – haben, wie es scheint, den Kontakt mit einer breiteren Basis verloren. Was also tun? Muss Kunst dazu beitragen, jene Probleme zu lösen, die Politik und Gesellschaft so lange ignoriert haben? Soll Kunst ein soziales oder politisches Werkzeug, kann sie nützlich sein? „Die Wahrheit ist konkret“ stand in großen Buchstaben über Bertolt Brechts Schreibtisch im dänischen Exil – Lenin zitierend, Hegel zitierend, Augustinus zitierend. Wir nutzen die Möglichkeit konkreter Wahrheit als Arbeitshypothese und suchen nach direktem Handeln, konkretem Wandel und Wissen. Nach einer Kunst, die sich in spezifische politische und soziale Kontexte einmischt, und nach einem Aktivismus, der nach intelligenten, kreativen Mitteln der Selbstermächtigung sucht.„Truth is concrete“ ist ein 7-Tage/24-Stunden Marathon-Camp: Rund 250 Künstlerinnen und Künstler, Aktivistinnen und Aktivisten, Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler tragen vor, performen, spielen, produzieren, debattieren, sammeln künstlerische Strategien in der Politik und politische Strategien in der Kunst. Tag und Nacht. Im Rahmen eines Stipendienprogrammes werden zudem 100 junge Studierende, Künstler, Aktivisten und Theoretiker aus aller Welt eingeladen. „Truth is concrete“ ist eine Plattform, eine Werkzeugkiste ebenso wie ein performatives Statement; eine extreme Anstrengung in einer Zeit, die extreme Anstrengungen zu erfordern scheint. Das Camp ist ein Lebensraum auf Zeit: hier die Schlafräume, da die herbst-Ausstellung, dort die Küche, daneben die Bibliothek. Die Videothek neben dem Friseur. Camp-Radio, Reden-Karaoke, Plenum. Jederzeit und für alle offen, Tag und Nacht. Manche bleiben ununterbrochen, aber jeder ist eingeladen, jederzeit zu kommen: für einen Vortrag, ein Stündchen, noch ein Stündchen, für eine Diskussion, eine Performance, ein Konzert, einen Film – die Türen sind immer offen, solange Platz ist.

Abgelegt unter „Truth is concrete“

Witness to the ruins
steirischer herbst ’12

Donde el tiempo se detiene/ Where time stands still & Holy fire
steirischer herbst ’12

Some kind of beginning
steirischer herbst ’12

Truth is concrete
steirischer herbst ’12

Are you talking to me?
steirischer herbst ’12

Austrian politics – a crash course for foreigners
steirischer herbst ’12

Graz in times of revolution
steirischer herbst ’12

The province and the avantgarde
steirischer herbst ’12

Protest covered I
steirischer herbst ’12

Welcome & opening of steirischer herbst festival
steirischer herbst ’12

The 7th black circle declaration: Europe amongst the ruins
steirischer herbst ’12

Bogotá change
steirischer herbst ’12

Laughtivism
steirischer herbst ’12

Everyday rebellion
steirischer herbst ’12

Tactic talk by Róza El-Hassan (H/SYR)
steirischer herbst ’12

Hacking media and houses
steirischer herbst ’12

7 promises
steirischer herbst ’12

Worthy son of Africa
steirischer herbst ’12

Awesome tapes from Africa
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city I: Park politics
steirischer herbst ’12

Renunciation & revolution
steirischer herbst ’12

re.act.feminism
steirischer herbst ’12

Movement. Women power. Bare breasts.
steirischer herbst ’12

Art and crime. Legally on the edge
steirischer herbst ’12

Unpleasant cat stories for learning
steirischer herbst ’12

Random acts: Free Syria air force
steirischer herbst ’12

General Assembly I
steirischer herbst ’12

From the individual to the collective
steirischer herbst ’12

Art as anti-propaganda
steirischer herbst ’12

Altruism as arttruism
steirischer herbst ’12

Name readymade
steirischer herbst ’12

Staging political action
steirischer herbst ’12

Actions and what we learn from them
steirischer herbst ’12

Hip hop as a weapon
steirischer herbst ’12

Magic in interventional politics
steirischer herbst ’12

Trashspacedream-now!
steirischer herbst ’12

The Norwegian way
steirischer herbst ’12

Spoken karaoke
steirischer herbst ’12

VJing the revolution (a nostalgia)
steirischer herbst ’12

Hack the jellyfish: How to mess with reality
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city II: Meet and greet at squatters’ breakfast
steirischer herbst ’12

Guerilla gardening
steirischer herbst ’12

The pansy project
steirischer herbst ’12

The garden of biological disobedience
steirischer herbst ’12

History of art, according to the resistance
steirischer herbst ’12

Infiltrate and intercept
steirischer herbst ’12

The dirty discount revival
steirischer herbst ’12

Random acts: Reverend Billy & The Church of Earthalujah
steirischer herbst ’12

General Assembly II
steirischer herbst ’12

The politics of artistic practices
steirischer herbst ’12

The art of binationalism
steirischer herbst ’12

Picasso in Palestine
steirischer herbst ’12

Protest covered II
steirischer herbst ’12

Politics: Truth or representation?
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city III: The political in public spaces
steirischer herbst ’12

Who can still change course?
steirischer herbst ’12

100 questions I-IV
steirischer herbst ’12

Action theatre / Théâtre de l’Opprimé
steirischer herbst ’12

Political spectatorship within and outside the theatre
steirischer herbst ’12

Legislative Theatre
steirischer herbst ’12

No time for art?
steirischer herbst ’12

Random acts: The Haircut Before The Party
steirischer herbst ’12

General Assembly III
steirischer herbst ’12

Freethought I: Economy of crisis
steirischer herbst ’12

The state artist 2012
steirischer herbst ’12

Enacting populism: On the transformations of myths
steirischer herbst ’12

Occupy now?
steirischer herbst ’12

Every city has a soul
steirischer herbst ’12

Disobedience archive (the free square cinema)
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city IV: Feminist blinking
steirischer herbst ’12

Who can still change course?
steirischer herbst ’12

Sound of sirens
steirischer herbst ’12

Imagens do Povo
steirischer herbst ’12

Contradictions reconstituted
steirischer herbst ’12

Welcome to the desert of the real
steirischer herbst ’12

Random acts: Metropolitan lice
steirischer herbst ’12

General Assembly IV
steirischer herbst ’12

Freethought II: Crisis education
steirischer herbst ’12

CorruptTour.com The first corruption travel agency
steirischer herbst ’12

Network as a medium of critique and action
steirischer herbst ’12

The Jessy Cohen project
steirischer herbst ’12

Escapologies
steirischer herbst ’12

Methods of social resistance on Russian examples
steirischer herbst ’12

What is to be done?
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city IV: Listening is a political act
steirischer herbst ’12

Who can still change course?
steirischer herbst ’12

Commoning the space
steirischer herbst ’12

Wording
steirischer herbst ’12

Random acts: Dr D
steirischer herbst ’10

General Assembly V
steirischer herbst ’12

Freethought III: Creative strike
steirischer herbst ’12

Graz choir
steirischer herbst ’12

Absolute Democracy (Gespräch)
steirischer herbst ’12

Too many protest singers, not enough protest songs
steirischer herbst ’12

Where has all the protest gone?
steirischer herbst ’12

Not PC: Talks and songs
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city VI: Redressing the market
steirischer herbst ’12

Who can still change course?
steirischer herbst ’12

Copycats vs Mr Big
steirischer herbst ’12

Chancellor gone underground
steirischer herbst ’12

Random acts: Space Hijackers
steirischer herbst ’12

General Assembly VI
steirischer herbst ’12

Neither working nor unworking: Contemporary politics of art and labour
steirischer herbst ’12

Strike: Opera
steirischer herbst ’12

Crackle of time.
steirischer herbst ’12

Protest covered III
steirischer herbst ’12

Instant pocket soap opera
steirischer herbst ’12

Concert
steirischer herbst ’12

D.WattsRiot
steirischer herbst ’12

Protest covered IV
steirischer herbst ’12

Daybreak into the city VII: Russian twilight
steirischer herbst ’12

Who can still change course?
steirischer herbst ’12

Leaving the ghetto of art
steirischer herbst ’12

Collective mapping
steirischer herbst ’12

Cracking the system
steirischer herbst ’12

Inflatables for action
steirischer herbst ’12

Photography, performance and guerrilla tactics of communication against financial abuses
steirischer herbst ’12

NSK State in Time
steirischer herbst ’12

Random acts: Brandalism
steirischer herbst ’12

Final Assembly
steirischer herbst ’12

Blogs 1-2 Truth is concrete
steirischer herbst ’12

Randnotizen How to talk about what´s important
steirischer herbst ’12

Adaptation
steirischer herbst ’12

Studio 24/7 – Radio
steirischer herbst ’12

Garden of biological disobedience
steirischer herbst ’12

Camp Library
steirischer herbst ’12

The Mobile Archive – Video library
steirischer herbst ’12

Mobile Salon – Hairdresser
steirischer herbst ’12

Network map of tactics & Network map of collaborations
steirischer herbst ’12

Truth in context
steirischer herbst ’12

The Camp
steirischer herbst ’12

No revolution without innovation
steirischer herbst ’12

From Cairo to Graz: The Choir Project
steirischer herbst ’12

Resistant matters Art, activism and permaculture
steirischer herbst ’12

Hacking doors & media for fighting housing problems
steirischer herbst ’12

The art of dumpster diving
steirischer herbst ’12

Strategies of public intervention
steirischer herbst ’12

How to end evil
steirischer herbst ’12

Bogotá change - continued
steirischer herbst ’13

Work in Progress: Everyday Rebellion
steirischer herbst ’12

Köken Ergun / Carlos Celdran
steirischer herbst ’12

Syrian Voices
steirischer herbst ’12

Concrete
steirischer herbst ’12

The Pansy Project - Plantings
steirischer herbst ’12

Binibining Promised Land
steirischer herbst ’12

Ataya – Tea palaver in the sahelian tradition
steirischer herbst ’12

Spoken Karaoke II
steirischer herbst ’12

One way, a Tuareg journey
steirischer herbst ’12

Legwork Goes Truth is Concrete
steirischer herbst ’12

Resistance for idiots
steirischer herbst ’12

Knowledge is Power
steirischer herbst ’12

Performing Rio de Janeiro: Artistic strategies in times of banditocracy
steirischer herbst ’12

Three Workshops on Books and Hair
steirischer herbst ’12

Operation-For something black and hot
steirischer herbst ’12

We are the Hartmans
steirischer herbst ’12

The Pinky Show
steirischer herbst ’12

SOSka group: self organization as survival
steirischer herbst ’12

Ataya – Tea palaver in the sahelian tradition: On visa issues
steirischer herbst ’12

Three workshops on books and hair
steirischer herbst ’12

Dumpster Dinner
steirischer herbst ’12

Interactive intervention
steirischer herbst ’12

Disidencia
steirischer herbst ’12

Trust me I trust you
steirischer herbst ’12

Three workshops on books and hair 3
steirischer herbst ’12

Partizaning / Partizaning.org
steirischer herbst ’12

Speed dating
steirischer herbst ’12

Performing disobedience in the streets
steirischer herbst ’12

Concretizing communism. Being-in-common and the worlding force of radical communities
steirischer herbst ’12

Decade
steirischer herbst ’12

Global stories / Through different eyes
steirischer herbst ’12

Queer the concrete
steirischer herbst ’12

Presentation and open discussion
steirischer herbst ’12

Crackle of time - discussion
steirischer herbst ’12

Debt Jubilee Rave Ritual
steirischer herbst ’12

How to lie to tell the truth
steirischer herbst ’12

Works of Art Academy Students of the International Academy of Art Palestine
steirischer herbst ’12

Backwards shopping
steirischer herbst ’12

Retrospektive
Retrospektive
Retrospektive